mandag 27. februar 2012

Collage:Landskap og inspirasjon

Jeg var på Island sommeren 2011, og kjørte buss fra Reykjavik til Akureyri. Det var en fin tur, og Island har en enorm avriasjon hva angår landskap. På mange måter følte jeg Island så ut som settingen til det dataspillere refererer til som MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game). Jeg har hørt at Island er et av landene spillskapere drar til for å få inspirasjon, og jeg ser ikke bort fra at det stemmer. Grunnen til at jeg kommer med sammenligningen er at man i det ene øyeblikket befinner seg i gresskledt terreng, det andre øyeblikket i selskap med store svarte steinformasjoner. På et tidspunkt fikk jeg beskjed om å ikke gå av veien, da jeg kunne risikere å falle gjennom bakken og ned i kokende vann. Voldsomme forandringer i terrenget er også typisk for dataspill som f.eks World of Warcraft, med ganske brå overganger mellom områdene. På denne bussturen gjennom Island stoppet vi og tok bilder. Dette er et av dem, og når jeg senere fikk vite at vi skulle bruke et landskapsbilde som inspirasjon, gikk jeg gjennom bildene jeg tok på turen. Det ble personlig, passet til oppgaven og lot meg begrense meg til en farge med ulike nyanser, i stedet for å legge inn et helt fargespekter, en begrensning jeg hadde satt til meg selv i denne oppgaven. Jeg ønsket også å bruke et sommerbilde som ikke nødvendigvis viste et frodig grønt landskap.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar