mandag 27. februar 2012

Oppfølging om skulpturvandringen: hva kan man lære av dette?

Det første som slo meg når vi begynte skulpturvandringen var hvor mange flere skulpturer det var i Bergen enn jeg trodde. Plutselig ploppet det opp en jeg ikke hadde sett, eller ihvertfall ikke bitt merke i før nå. Det å observere ting rundt seg som man ellers bare går forbi på vei fra A til B er en lærdom i seg selv jeg ikke vil være foruten. Når vi gikk, var det veldig sånn at vi dro fra kjent skulptur til kjent skulptur, men med flere stopp på veien for å ta bilder og finne ut ting om små skulpturer på veien som vi kikke visste så mye om. Man kan lære mye av å lese det som står på plakettene eller inskripsjonene på statuene
Man kan lære enda mer av å lese om dem. En del av oppgaven var å finne ut mest mulig om en av statuene. Det å først ta en overfladisk runde om hva vi kan finne ut om dem, for så å velge ut en som man har ansvaret for er læring i seg selv. Plutselig vet man litt mer om rekke viktige personer som man kanskje ikke harr lest så veldig mye om fra før. Ved å gå statuen nærmere i øyensyn kan man også se detaljer man ikke har tenkt over før, og finne mer ut om for eksempel Griegs forhold til frosker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar